Grand opening

Het moet er toch maar eens van komen dat ik over die onzichtbare drempel heen stap om mijn eerste bericht te posten. En bestaat er een mooiere gelegenheid dan het kunnen aankondigen van je eerste publicatie?

Voor de website Textual Scholarship heb ik mijn scriptie tot het formaat notendop omgetoverd. Om preciezer te zijn: 44677 woorden zijn teruggebracht tot 1400. Een typisch geval van kill your darlings: het heeft me zeker wat lievelingen gekost.
Mijn scriptie is voortgekomen uit mijn onderzoeksstage bij het Huygens ING in Den Haag, waar ik meewerkte aan het project ‘Correspondentie Albert Verwey 1880-1895’. Hiervoor mocht ik (scans van) negentiende-eeuwse brieven ontcijferen die naar of door de dichter Verwey zijn gestuurd. Ik voelde me haast een soort detective; ik kreeg een inkijkje in het persoonlijke leven – en roddels – van de incrowd van literair Nederland en België rond 1890.

Image

Henriette van der Schalk

Image

Albert Verwey

 

 

 

 

 

 

Mijn scriptie is een onderzoek naar zelfrepresentatie in brieven. Tegelijkertijd is het een verhaal over de opkomst en neergang van een vriendschap. Ben je nieuwsgierig geworden? Klik dan op de link voor mijn scriptie-in-een-notendop! Voor de minder letterminnende mensen onder u: er staan plaatjes bij.

Ga naar Textual Scholarship

Over Yolanda de Haan

Tekstschrijven | Redactie | Literatuurwetenschapper | Cultuurwetenschapper | Taalpurist | Muziek | Theater | Film | Nostalgisch | Schrijft en ontvangt graag brieven | Houdt van taart en Scandinavië
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

