Het praktisch nut van slapen

Als ik mijn moeder mag geloven, slaap ik al sinds mijn babyjaren slecht. Ook nu nog, vijfentwintig jaar later, heb ik een haat-liefdeverhouding met het fenomeen ‘slaap’. In slaap vallen is een ware onderneming en mijn slaapkamerplafond en ik zijn inmiddels oude bekenden. Bovenstaand scenario komt vast veel mensen bekend voor. Bijna iedereen zal zelf ooit door slapeloosheid zijn overvallen door gepieker, warmte of een bedpartner die je in zijn of haar slaap trakteert op – laten we aannemen – onbewust welgemikte elleboogstoten. Goed slapen is van ongekend belang, en toch verwaarlozen we dit aspect van ons leven vaak.

Slaap lekker cover

Voor Not Just Any Book mag ik het boek ‘Slaap lekker’ van David K. Randall (Maven Publishing) recenseren. Gezien mijn turbulente relatie met het slaapproces, sprak het onderwerp mij meteen aan. ‘Het geheim van slapen, slaapwandelen en uitgerust wakker worden’, zo luidt de ondertitel. Hierdoor nam ik aanvankelijk aan dat dit boek mij vooral handvaten zou geven om mijn slaap(patroon) te verbeteren. Schrijver David K. Randall maakt echter al snel korte metten met deze aanname (of hoop). Hij vertelt ons over de mysteries van de nacht en de slaap, en stipt vooral aan wat er bekend is over slaap en de – soms desastreuze – gevolgen van chronisch te weinig slapen. De volgende quote vat precies samen waar boek over gaat:

‘Dit is niet zo’n adviezenboek met tien eenvoudige stappen voor een perfecte nachtrust, maar na lezing weet je wel wat er allemaal in je lijf omgaat terwijl je slaapt en wat er gebeurt als je je slaapbehoefte te lang negeert. Hopelijk zal het je helpen bij toekomstige beslissingen over alle mogelijke zaken, variërend van je gezondheid tot je portemonnee.’

Geen stappenplan of schema’s om zo snel mogelijk in te slapen of om acht uur zonder onderbrekingen in dromenland te vertoeven dus. Maar wat biedt ‘Slaap lekker’ wel?

Slapen: waar is het goed voor?
Randalls fascinatie voor het slaapproces ontstond toen hij al slaapwandelend tegen een muur op knalde. Na een nacht in een slaapcentrum liep hij weg met meer vragen dan antwoorden. Daarop besloot hij in de mysteries van de nacht en de slaap te duiken. Hij belicht in elk hoofdstuk een ander aspect van slaap: van slaapapneu tot dromen en zelfs slaapcriminaliteit. Wist je dat het mogelijk is slapend auto te rijden en ergens in te breken? Hoewel het boek geen kant-en-klaar advies geeft voor een betere nachtrust, zijn er zeker tips en nuttige informatie te destilleren uit de wetenschappelijke inzichten. Waarom is het beter om zeker een half uur voordat je naar bed gaat, de lichten te dimmen? Wat voor effect heeft je nachtrust op je prestaties op het werk? Waarom kun je er vaak echt beter ‘een nachtje over slapen’? En wat is het nut van dromen eigenlijk? Dit boek heeft me doen beseffen hoe belangrijk slaap is voor alle aspecten in ons leven.

Oordeel
Dit populair-wetenschappelijk boek is een vlot geschreven overzicht van de geschiedenis van het slapen en biedt relevante wetenschappelijke inzichten. Het leest makkelijk weg en geeft interessante weetjes. Hoewel de tekst lekker leest, gaat de schrijver soms teveel in op details en (mijns inziens) irrelevante weetjes of zijsporen. Hierdoor raak ik als lezer de structuur van het verhaal uit het oog. Soms waren tussenkopjes geen overbodige luxe geweest.

‘Slaap lekker’ raad ik aan ieder aan die geïnteresseerd is in de invloed van slaap op alle facetten van je dagelijks leven, aan wie meer wil weten over dromen, liefhebbers van feitjes en van het populair-wetenschappelijke genre.

Tot slot
Ik wil graag eindigen met een zin uit het boek die, uit de context getrokken, vreemd poëtisch aandoet. Zet je beste dichtersstem en -intonatie op en lees de volgende zin hardop:

‘In de ogen van een aap zonder temporaalkwab is alles een banaan.’

Goedenacht.

Over Yolanda de Haan

Tekstschrijven | Redactie | Literatuurwetenschapper | Cultuurwetenschapper | Taalpurist | Muziek | Theater | Film | Nostalgisch | Schrijft en ontvangt graag brieven | Houdt van taart en Scandinavië
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, Literatuur, Maven publishing, Non-fictie, Not Just Any Book, Recensie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

