Onder de aandacht: The Tiger’s Wife

Tijger, Tijger! van Doeschka Meijsing zal bij veel mensen ooit de revue hebben gepasseerd. Het noemen van Tijger, Tijger van Margaux Fragoso zorgt in mijn omgeving ook vrij vaak voor een blik van herkenning. Dit geldt niet voor The Tiger’s Wife, een kunstwerkje van Téa Obreht. Dit boek trok ongeveer anderhalf jaar geleden mijn aandacht in de tegenwoordige Polare (even tussendoor, ben ik de enige die altijd denkt aan dit nummer bij de nieuwe naam?) door de mysterieuze en oriëntaalse omslag. The Tiger’s Wife heeft in 2011 verschillende prijzen en nominaties in de wacht gesleept, waaronder de Orange Prize for Fiction.

tigerswife2

Een meer letterlijke verbeelding op deze kaft

Een van de kaften van The Tiger's Wife

De kaft die mijn aandacht trok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze bespreking pak ik iets anders aan dan normaal. Ik sla de gewoonlijke samenvatting en mijn beoordeling over. In plaats daarvan kunnen jullie geselecteerde fragmenten lezen die mij opvielen, mij lieten nadenken of die volgens mij iets zeggen over de kernwaarden van het verhaal. Deze fragmenten dienen om jullie nieuwsgierig te maken terwijl ik zo min mogelijk verklap over het plot.

Genres
Liefhebbers van magisch realisme kunnen hun hart ophalen met The Tiger’s Wife. Vooral in de twee verhalen die hoofdpersoon Natalia stukje bij beetje aan de lezer openbaart, komen elementen voor die je als ‘magisch’ zou kunnen zien. Er gebeuren dingen die realistisch gezien niet kunnen voorkomen, maar deze elementen worden wel in een realistische setting geplaatst. De man die niet kan sterven, het verhaal over de tijger: ze worden nuchter gepresenteerd op hetzelfde niveau als de realiteit.
Andere genres waar je aan kunt denken zijn de historische en de literaire roman.

Thema’s
– de vormende kracht van verhalen en (bij)geloof;
– (collectieve) identiteit en rituelen;
– folklore;
– herinnering;
– oorlog;
– dood en leven.

Vergelijkbare auteurs en boeken
Op sites als Goodreads worden onder andere de volgende auteurs genoemd:
– Jonathan Safran Foer (Extremely Loud and Incredibly Close en Everything is Illuminated)
– Julian Barnes (The Sense of an Ending)
– Natascha Appanah (The Last Brother)

Zelf denk ik aan The Unbearable Lightness of Being van Milan Kundera. Beide romans bieden inzichten en zinnen die je een tweede keer doen nadenken. Je leest reflecties over psychologie, filosofie en het leven. Wie een spannend verhaal wil, komt bedrogen uit. Er komen veel uitgebreide (scenische) beschrijvingen voor, maar ze blijven wel hangen.

Lees verder voor de fragmenten, gecategoriseerd in thema’s en stijlingrepen. Het leeswerk is lonend, beloofd!

De vormende kracht van verhalen, identiteit en bijgeloof
‘Mythmaking and storytelling are a way in which people deal with reality. It’s a coping mechanism. […] What power do the stories we tell about ourselves have to shape our identity and help us understand our lives?’

‘Everything necessary to understand my grandfather lies between two stories: the story of the tiger’s wife, and the story of the deathless man. These stories run like secret rivers through all of the other stories of his life – of my grandfather’s days in the army; his great love for my grandmother; the years he spent as a surgeon and a tyrant of the University. One, which I learned after his death, is the story of how my grandfather became a man; the other, which he told me, is of how he became a child again.’

‘But the truth is, whether they think about him or not, the tiger is always there, in their movements, in their speech, in the preventive gestures that have become a part of their everyday lives. He is there when the red deer scatter down the mountainside, and the whole valley smells of fear, he is there when they find the carcasses of the stags split open and devoured, red ribs standing clear of the skins, and they refuse to talk to one another about it. […] Men don’t go to cut timber alone; there is a strong stipulation against virgins crossing the pasture on a full-moon night, even though no one is really sure of the consequences.’

Herinnering
‘My mother always says that fear and pain are immediate, and that, when they’re gone, we’re left with the concept, but not the true memory.’

Oorlog, identiteit en rituelen
‘When your fight has purpose—to free you from something, to interfere on the behalf of an innocent—it has a hope of finality. When the fight is about unraveling—when it is about your name, the places to which your blood is anchored, the attachment of your name to some landmark or event—there is nothing but hate, and the long, slow progression of people who feed on it and are fed it, meticulously, by the ones who come before them. Then the fight is endless, and comes in waves and waves, but always retains its capacity to surprise those who hope against it.’

‘In my grandfather’s life, the rituals that followed the war were rituals of renegotiation. All his life, he had been part of the whole – not just part of it, but made up of it. He had been born here, educated there. His name spoke of one place, his accent of another. None of this had mattered before the war; but as time went on, and the Military Academy did not officially invite him back to the practice of medicine, it became clear that a return to professional normalcy would not be possible […]. With this knowledge came an overwhelming desire to revisit lost places, to reestablish unmaintained rituals.’

Oorlog en de vormende kracht van verhalen
‘Eventually, my grandfather said: “You must understand, this is one of those moments.”
“What do you mean?” I said. “Why?”
“We’re in a war,” he said. “The story of this war – dates, names, who started it, why – that belongs to everyone. Not just the people involved in it, but the people who write newspapers thousand miles away, people who’ve never even been here of heard of it before. But something like this – this is yours. It belongs only to you. And me. Only to us.”’

Uitgebreide scenische beschrijvingen, waarbij een sterke sfeer wordt opgeroepen
‘The place was tucked away in a white oleander grove at the farthest edge of town. It was a modest beachfront house with blue shuttered windows and a roof of faded shingles, sitting on top of a natural escarpment in the slope of the mountain, maybe fifty yards from the sea. There was a big olive tree with what looked like a tire swing out front. There was a hen house that had apparently collapsed at least once in the last few years, and had been haphazardly reassembled and propped up against the low stone wall that ran along the southern edge of the property. A couple of chickens were milling around the door, and a rooster was sitting in one of the downstairs window boxes. The place looked leftover, but not defeated. There was something determined about the way the blue paint clung to the shutters and the door […].’

‘A red and yellow parrot sat in a tin cage between the kitchen window and another lopsided watercolor of the black-headed dog. The parrot had been looking suspiciously at Zóra since we had entered the kitchen, and he took that moment to screech out: “O! My God! Behold the wonderment!” – an outburst we first took as a strikingly lecherous reaction to Zóra’s bare arms and collarbones. Bu Nada apologized profusely and dropped a dishrag over the parrot’s cage.
“He likes to recite poetry,” Nada said, and then we both realized that the parrot had been trying to begin the prologue of an old epic poem. ‘

Hoewel de roman nog meer bruikbare citaten heeft, laat ik het hierbij. Heb je een bepaalde indruk gekregen van het boek? Is dit een bruikbare vorm voor een boekbespreking?

Advertenties

Over Yolanda de Haan

Tekstschrijven | Redactie | Literatuurwetenschapper | Cultuurwetenschapper | Taalpurist | Muziek | Theater | Film | Nostalgisch | Schrijft en ontvangt graag brieven | Houdt van taart en Scandinavië
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, Literatuur, Onder de aandacht en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Onder de aandacht: The Tiger’s Wife

  1. theonlymrsjo zegt:

    Bijzonder blog, bijzonder boek.
    En nee, je bent niet de enige die muziek hoort bij Polare ….

  2. Mariska zegt:

    Wauw, goede recensie! Ik moest gelijk aan everything is illuminated denken toen je het had over het magisch realisme en tevens ook oorlogsverhalen 😉 Klinkt als een goed boek!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s