Van 365 dagen zonder nieuwe boeken naar 67 uur bezinning

Ieder jaar probeer ik iets te doen dat buiten mijn comfort zone ligt. De vorige uitdaging bestond uit een jaar geen nieuwe boeken kopen. Mijn nieuwe experiment is gevonden in bijna drie dagen stilte, bezinning en rust in het Stiltehuis in Nijmegen. Van morgenavond tot zondagmiddag zal ik nauwelijks praten, veel mediteren en vooral veel stilstaan. En schrijven.

De een reageert vol afgrijzen (‘Ik zou gillend wegrennen,’ of ‘Moet je dan non-stop tussen de monniken mediteren?’ en ‘Is het iets religieus?’) terwijl de ander een haast instant verlangen krijgt om stiekem in mijn tas te kruipen en mee te gaan. Zal ik een innerlijk zen niveau bereiken of hard wegrennen?

‘Words are very unnecessary, they can only do harm. Enjoy the silence.’
Het tempo van het leven is hoog, en veel mensen nemen niet de tijd om echt eens bij dingen stil te staan. We razen maar door en nemen constant geluiden en indrukken in ons op. Het Stiltehuis is voor jongeren tussen de 18 en 35 jaar die even behoefte hebben aan een ‘time-out’, of om bijvoorbeeld letterlijk en figuurlijk even stil te staan, zonder allerlei externe prikkels. Rust, adem.

Misschien herken je jezelf in onderstaande video. Hoewel het een overdreven weergave is van mijn situatie (en het me handig lijkt als je altijd rust in jezelf kan vinden en je daarvoor niet een berg op hoeft te gaan hollen) zijn er overeenkomsten. Het moment dat er even zo veel is gebeurd, dat zelfs het klikken van een pen te veel is, en je denkt ‘en nu moet de wereld echt even heel hard zijn mond houden’.

Uiteraard moet er toch een bruggetje naar een boek worden gemaakt: dit weekend is meteen de perfecte gelegenheid om echt werk te maken van ‘Haal meer uit je dip – met de power van mindfulness’. Ik sprak de auteur tijdens een bloggersevent van uitgeverij Meulenhoff en wist meteen dat deze praktische toepassing van mindfulness wel eens iets voor mij zou kunnen zijn. Je niet zo omver laten blazen wanneer het leven anders loopt dan je verwacht, en je bewust worden van gedachten die bepalend zijn voor hoe je reageert: hoe doe je dat?

Marissa Garau - Haal meer uit je dip

Meer info over:

Stiltehuis Nijmegen
Marisa Garau

 

Over Yolanda de Haan

Tekstschrijven | Redactie | Literatuurwetenschapper | Cultuurwetenschapper | Taalpurist | Muziek | Theater | Film | Nostalgisch | Schrijft en ontvangt graag brieven | Houdt van taart en Scandinavië
Dit bericht werd geplaatst in Bewust, Boeken en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Van 365 dagen zonder nieuwe boeken naar 67 uur bezinning

  1. Lalagè zegt:

    Jaaaaa dat is mooi 🙂 Zelf ga ik dan liever het klooster in, maar dit is een goed alternatief voor als je niets met religie hebt. Gaaf dat dit bestaat!

Plaats een reactie