De evolutie van een huwelijk

Zachte pastelkleuren sieren de kaft van ‘De evolutie van een huwelijk’. Een rups heeft zich net ontpopt tot een vlinder en kijkt naar de cocon voordat het de vleugels uitslaat. De restanten van een vorig leven. Tijd voor een nieuw begin. Het kan geen toeval zijn dat de rups tot vlinder evolueerde aan een Japanse kersenbloesem, dat ook wel gezien wordt als teken van een nieuw begin van bloei. Hoe zou dat verbonden zijn met het verhaal? Ik sla het boek open.

Disclaimer: De leeservaring die daarop volgt, begint met wat groeipijnen, om daarna te evolueren tot een enorm rijke ervaring. Onderstaande is de documentatie hiervan. Hierbij komt de inhoud weinig aan bod, deels omdat de verhaalstructuur te gelaagd is om ook nog recht aan te doen. Ik hoop jullie met deze benadering vooral nieuwsgierig te maken naar de inhoud.

Het begin
De roman start in ‘vandaag’. Je stapt middenin een verhaal, middenin een kamer vol mensen en namen van wie je de onderlinge verhouding niet weet. (Waarom heet de ene Molly Bloem en de andere Anna K.? Waarom heet iemand überhaupt Molly Bloem?) Er blijkt iets ergs te zijn gebeurd. Een aardbeving in Christchurch, de woonplaats van gasten Shannon, Freek en baby Deirdre. Er wordt gesproken over teruggaan, over een belangrijke gebeurtenis die de gasten zullen missen maar die niet uitgesteld mag worden. Een abrupte afkapping wordt gevolgd door een sprong naar ‘morgen’ en er wordt vooral veel niet gezegd. (Ik ben geïntrigeerd, maar verlang naar houvast.)

Bremmer_evolutievaneenhuwelijk_HR‘Was het begin ook altijd het begin?’ Zeker niet. Er volgen sprongen naar andere jaargetijden en wisselingen in perspectief. (Ik vraag me af waar de teksten tussen haakjes toe dienen.) Vooral in het eerste deel, vanuit het perspectief van Masha, volgen er veel verwijzingen naar literatuur. ‘Een kamer voor haar alleen. Een kamer met een uitzicht.’  Ik zie Virginia Woolf en een stijl die doet denken aan stream-of-consciousness (Ojee, ik heb nog nooit een boek van Woolf uit kunnen lezen), Emily Dickinson, Augustinus van Hippo, en James Joyce. Molly Bloem en Anna Karen. O ja, natuurlijk!

(‘Intertekstualiteit bestaat bij de gratie van de herkenning’, schrijf ik in de kantlijn. Het maakt me onzeker. Het voelt alsof schrijfster Bremmer vooral veel literaire ingrepen inzet, intertekstuele verwijzingen erin gooit en haar vertelinstantie laat reflecteren op het medium literatuur om ‘literair’ te zijn. Als voormalig student Literatuurwetenschappen voel ik mij haast genoodzaakt alle verwijzingen van docent Literatuurwetenschap Masha te herkennen. Maar deze onrust zit in mijzelf en komt niet door het verhaal. En ook niet door Bremmer. Wat eerst een verwarrend kluwen aan verhaallijnen lijkt, wat eerst voornamelijk interessant is door de literaire vorm, grijpt me en laat me niet meer los.)

Het vervolg
Die nadruk op de seizoenen, daarmee was de bloesem toch ook verbonden? (Ik zoek er nog wat over op. ‘De kersenbloesem wordt door Japanners gezien als een schoonheid dat kort is van duur. […] Japanners zien de natuur gelijkwaardig met het leven van de mens. De natuur komt in bloei in het voorjaar, is sterk in de zomer, wordt zwakker in de herfst en eindigt met de onvermijdelijke dood in de winter.’ Zou dat hier verbonden zijn met het huwelijk?)

De evolutie van een huwelijk laat me nadenken over wat ik van een roman verwacht en wat ik eruit wil halen. De wisselingen van perspectief, de herhalingen, de reflecties tussen haakjes zijn niet meer verwarrend maar logisch. Door dezelfde situaties door verschillende perspectieven te laten zien, onderzoekt het verhaal de scheiding tussen feit, herinnering en fictie.

Iedereen schrijft zijn eigen verhaal uit de feiten die het leven ons aanbiedt. Er is nooit één verhaal. De roman is geen complete puzzel waarvan je steeds een stukje in kunt passen, maar eerder een structuur of gebouw dat steeds meer driedimensionaal wordt. Ik raad liefhebbers van literatuur en van wat puzzelen, van literaire kunstgrepen aan om De evolutie van een huwelijk een kans te geven en te omarmen.

Lees ook wat andere bloggers van dit boek vonden.

De evolutie van een huwelijk verscheen onlangs bij uitgeverij Querido.

Deze boekbespreking is onderdeel van Een perfecte dag voor literatuur, een leesclub voor bloggers die graag lezen wat onder ‘literatuur’ wordt verstaan. Ik dank hierbij uitgeverij Querido en Cathelijne Esser van Een perfecte dag voor literatuur voor dit recensie-exemplaar.

Flaptekst voor de liefhebbers
Masha leidt een comfortabel leven met haar man Bastiaan en haar puberdochters Molly Bloem en Anne Karen. Ze geeft les aan de universiteit en vult haar dagen met wat ze het liefst doet: lezen. Dan kondigt Bastiaan aan dat zijn broer Frederick naar Nederland komt, met zijn Nieuw-Zeelandse vrouw Shannon en hun baby Deirdre. Masha heeft Frederick al meer dan twintig jaar niet gezien. Omdat ze er de ruimte voor hebben, biedt Bastiaan het jonge gezin hun zolderverdieping aan. Terwijl Masha haar best doet afstand te bewaren, raken de levens van de twee gezinnen steeds meer verstrikt in elkaar. Kan een herinnering een huwelijk bedreigen? De evolutie van een huwelijk is een scherpzinnige roman over familiebanden die worden aangehaald en weer verbroken.

Advertenties

Over Yolanda de Haan

Tekstschrijven | Redactie | Literatuurwetenschapper | Cultuurwetenschapper | Taalpurist | Muziek | Theater | Film | Nostalgisch | Schrijft en ontvangt graag brieven | Houdt van taart en Scandinavië
Dit bericht werd geplaatst in Boeken, Literatuur, Recensie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op De evolutie van een huwelijk

  1. theonlymrsjo zegt:

    “Er is nooit één verhaal”. Mooi.

  2. Pingback: De evolutie van een lezer 5 | Michelle van Dijk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s