Mijn eigen dilemma op dinsdag

Een boekenbon van 25 euro staart me al een paar weken beschuldigend aan. Tegelijkertijd kan ik niet kiezen uit de enorme lijst met boeken die ik nog wil lezen. Want er kan vast nóg wel wat bij in mijn overvolle boekenkast. Daarom roep ik jullie hulp in! Welk(e) boek(en) uit mijn onderstaande ‘to read’ lijst raad je aan? Of denk je juist aan een andere, vergelijkbare roman wanneer je mijn lijst ziet?

Een tip van de sluier: ik lees graag magisch realisme of boeken waarin historie of mythologie en volksverhalen zijn verweven. Het mag best eigenlijk ‘niet kloppen’. Mijn favoriete internationale auteurs zijn Neil Gaiman, Haruki Murakami en Patrick Ness. Van Nederlands(talige) bodem las ik tot nu toe het liefst van Tommy Wieringa, Eva Kelder en Arthur Japin. Wanneer een boek origineel in het Engels verscheen, lees ik die meestal het liefst in die taal. Dus, kom maar op met die tips!

The miniaturist – Jessie Burton
Genre: historische roman, mysterie, fantasie

Miniaturist

‘Set in seventeenth century Amsterdam-a city ruled by glittering wealth and oppressive religion-a masterful debut steeped in atmosphere and shimmering with mystery, in the tradition of Emma Donoghue, Sarah Waters, and Sarah Dunant.

There is nothing hidden that will not be revealed…’  (meer info)


Room – Emma Donoghue
Genre: hedendaags, realistische literatuur, drama

Room

‘To five-year-old Jack, Room is the entire world. It is where he was born and grew up; it’s where he lives with his Ma as they learn and read and eat and sleep and play. At night, his Ma shuts him safely in the wardrobe, where he is meant to be asleep when Old Nick visits.
Room is home to Jack, but to Ma, it is the prison where Old Nick has held her captive for seven years. Through determination, ingenuity, and fierce motherly love, Ma has created a life for Jack. But she knows it’s not enough…not for her or for him.’ (Meer info)

Ode aan de brief – Simon Garfield
Genre: non-fictie, letteren

ode aan de brief

Dit moet ik een keer lezen. Niet alleen ben ik een groot liefhebber van brieven, mijn afstudeerscriptie gaat over de correspondentie, vriendschap en de zogenoemde epistolaire zelfrepresentatie tussen drie Nederlandse dichters, waaronder Herman Gorter.

‘Simon Garfield reist in dit wederom erudiete, geestige en scherpzinnige boek door de wereld van de brief. Hoe meer buitengewone schrijvers en verhalen hij onderweg ontdekt, hoe meer hij vreest voor wat er verloren zal gaan als we deze unieke verworvenheid verleren.’ (meer info)

The bone clocks – David Mitchell
Genre: hedendaagse literatuur, science fiction, fantasie

boek4

Na wolkenatlas, met zijn bijzondere structuur, ben ik heel benieuwd naar Mitchells nieuwe roman, in het Engels of Nederlands.

‘Aan de hand van de ogenschijnlijk gewone Holly Sykes voert hij de lezer een bovennatuurlijke oorlog van goed en kwaad binnen, die hij tot de laatste pagina spannend weet te houden. Ontroerend, krankzinnig, bloedstollend, hilarisch, episch en mitchelliaans: meer dan ooit is dit boek niet onder één noemer te vangen.’ (Meer info)

Possession – A.S. Byatt
Genre: historische roman, klassieker

Possession

Winner of the Man Booker Prize and the literary sensation of the year, Possession is an exhilarating novel of wit and romance, at once an intellectual mystery and triumphant love story. It is the tale of a pair of young scholars researching the lives of two Victorian poets. As they uncover their letters, journals, and poems, and track their movements from London to Yorkshire—from spiritualist séances to the fairy-haunted far west of Brittany—what emerges is an extraordinary counterpoint of passions and ideas.’ (Meer info)

Als op een winternacht een reiziger – Italo Calvino

als op een winternacht een reiziger

Deze staat al lang op mijn verlanglijstje sinds ik een fragment las tijdens mijn studie. Ik kwam hem ooit tegen in een antiquariaat in Edinburgh, net in het jaar dat ik van mijzelf geen boeken mocht kopen. Een Engelse beschrijving omdat ik geen goede Nederlandse versie vond:

‘Italo Calvino’s novel is in one sense a comedy in which the two protagonists, the Reader and the Other Reader, ultimately end up married, having almost finished If on a Winter’s Night a Traveler. In another, it is a tragedy, a reflection on the difficulties of writing and the solitary nature of reading. […] If on a Winter’s Night is dazzling, vertiginous, and deeply romantic. “What makes lovemaking and reading resemble each other most is that within both of them times and spaces open, different from measurable time and space.”‘ (meer info)

Wat verder op mijn lijst staat (klik op de kaft voor meer info):

wildwood book of ballads verjaardagen

Geeft dit nog geen inspiratie? Bekijk dan eens de lijst van wat ik tot nu toe las op Goodreads.

Alvast bedankt namens mij en mijn boekenbon!

P.S. En dan graag deze tas om het boek mee naar huis te nemen:

big-books

Over Yolanda de Haan

Tekstschrijven | Redactie | Literatuurwetenschapper | Cultuurwetenschapper | Taalpurist | Muziek | Theater | Film | Nostalgisch | Schrijft en ontvangt graag brieven | Houdt van taart en Scandinavië
Dit bericht werd geplaatst in Wishlist en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Mijn eigen dilemma op dinsdag

  1. Lalagè zegt:

    Room vond ik geniaal, maar ik denk dat jij The Bone Clocks ook zeker kan waarderen. Ik heb ook nog een boekenbon… en die bewaar ik voor als er een onweerstaanbaar boek langskomt 🙂

  2. theonlymrsjo zegt:

    Uiteindelijk moet je ze natuurlijk allemaal lezen, maar mijn advies is Als op een winternacht een reiziger. Ik heb dit boek heel lang gelezen gelezen, zou ook niet meer precies weten hoe en wat, maar heb er een hele positieve herinnering aan. Vanaf het allereerste begin is het een bijzonder boek. Het exemplaar dat bij mij in de boekenkast staat, heeft de voorkant zoals in jouw blogpost. En daar is voor mij toch iets mee aan de hand. Ik heb het boek namelijk in eerste instantie als bibliotheekboek gelezen. Dat exemplaar had een overwegend blauwe kaft. Ik was zo onder de indruk dat ik vervolgens het boek bij mijn plaatselijke boekhandel heb besteld ….. en toen kreeg ik een exemplaar met een ander uiterlijk …… Hoewel ik dolgraag deze roman een keer wil herlezen, heb ik moeite om het exemplaar uit mijn boekenkast te gaan lezen. Voelt als een “ander” boek. Ach ja, elke gek z’n gebrek 🙂

  3. Door Suzanne zegt:

    Van ‘Room’ was ik erg onder de indruk, hoewel het onderwerp me helemaal niet aansprak. Ook ‘Als op een winternacht een reiziger’ was een interessant boek. Verder ben ik wel erg benieuwd wat je van ‘Possession’ gaat vinden. Staat al een tijd op mijn te lezen lijst…

Geef een reactie

