Welk verhaal heeft prioriteit?

Literair apenkooien. Met de club van ‘Een perfecte dag voor literatuur’ besloten we om het deze keer eens helemaal over een andere boeg te gooien met het thema ‘Prioriteitenkabinet’.  Lees en bespreek een boek dat al lang in je boekenkast ligt te wachten, een boek dat je normaal nooit zou lezen of juist een (jeugd)boek dat je graag weer eens wilt herlezen.

prioriteitenkabinet

Maar hoe bepaal je wat prioriteit heeft? Kan een boek het “verdienen” eerder gelezen te worden dan een andere? Ik haalde de ongelezen of half gelezen boeken uit mijn boekenkast (zie hierboven) en probeerde een keuze te maken. Een klassieker als Anna Karenina? Of juist de nieuwe David Mitchell die op me ligt te wachten? Of Jonathan Strange en Mr. Norrell, het boek waarin ik al twee keer tot de helft ben gekomen, waarna ik door verschillende redenen werd afgeleid?

Maar terwijl ik de grote ‘nog te lezen’ stapel inspecteerde, kwam juist een heel ander boek in mij op. Een verhaal dat ik al gelezen heb, maar nog niet heb gedeeld. Terwijl het ’t verdient om verteld te worden. De hoofdpersoon zit al een tijdje in mijn achterhoofd en vindt het nu toch hoog tijd dat ik van voornemen een actie ga maken. Daarom wordt mijn boek in het Prioriteitenkabinet ‘Somniyum: een reis van een droom’.

Waarom dit boek?
‘Somniyum’ is enerzijds een prachtig geïllustreerd verhaal dat iedereen meeneemt, jong van leeftijd of jong van hart. Maar het is ook een ‘schop onder de kont’ voor volwassenen, een creatief verzet tegen passiviteit, doemdenken en angst om je dromen en wensen waar te maken. Het is een andere kijk op talenten en beperkingen. De wijze lessen zijn in een sprookjesachtig en toch concreet verhaal gegoten en lieten me zeker niet onberoerd achter.

En misschien is dit verhaal juist nu relevant: de goede voornemens van eind december en begin januari beginnen wellicht in te zakken, misschien loopt het verwezenlijken van je voornemen of wens stroever dan verwacht en komt het welbekende zinnetje in je op: ‘Ik kan het toch niet’. En het lot van een vergeten of verbannen wens is tragisch.

milly3

‘Somniyum’ laat op een mooie manier zien welke valkuilen mensen tegen kunnen komen wanneer ze hun droom willen waarmaken. Doemdenken, passiviteit, willoos worden, geen daadkracht meer tonen: het zijn allemaal mogelijke fases of worstelingen die je mee kunt maken in dat proces. Maar dat hoeft niet. Durf jij anders te kijken?

Wensen, Ideeën, Wil en Daadkracht
Wanneer haar wereld lijkt in te storten, komt Milly in haar slaap terecht in Myrus, het land waar wensen, ideeën, wil en daadkracht ontstaan. Een prille wens of droom ontstaat hier en doorloopt, als het goed gaat, alle bovengenoemde stadia. Want om een droom in vervulling te laten gaan, heb je creativiteit, doorzettingsvermogen en moed nodig. En je moet het doen.

milly2

Maar de vier Doemdenkers worden steeds machtiger in Myrus en zien vooral de negatieve kanten in van wensen. Want wat als een droom mislukt? Stel je dan voor hoe je je voelt! Er kunnen maar beter geen dromen en wensen meer zijn, geen passie of ‘eureka’ momenten: Wakkerstee (de wakkere wereld) is beter af in een algehele passiviteit, zonder vindingrijkheid, emoties en daadkracht. Milly zal moeten vertrouwen op haar intuïtie om de doemdenkers te verslaan en om haar eigen wens eerst te (h)erkennen en vervolgens uit te laten komen.

‘Als jij denkt dat je het niet haalt, is dat net zo sterk als de Wens om het wel te halen.’
Hoewel ‘Somniyum’ de vorm van een sprookje of een mythe lijkt te hebben, is het geen ‘lief’ verhaal. De personages in het boek nodigen je uit om jezelf een spiegel voor te houden. Dat doet het verhaal niet zelf en het geeft ook geen kant-en-klare antwoorden. Het is aan jou om te bepalen welke inzichten je meeneemt en hoe je die toe kunt passen op je eigen leven en je eigen denkwijze. Want één ding is duidelijk: de grootste vijand ben je zelf. Je eigen ‘mindset’ bepaalt of je vooruit komt. Of je de rust vindt om tegenwind te trotseren, of de kracht vindt om juist door de storm harder vooruit te gaan.

En nu ik zelf op een soort kruispunt sta, is het verhaal van Milly relevanter dan ooit. Als afsluiter deel ik een fragmentje over het belangrijke ‘vallen en opstaan’:

Het spijt me zo. Ik kan het uitleggen. Ik was te laat en in mijn haast viel ik van de dijk en al mijn materiaal vloog in het rond…’
‘En stond je weer op?’ onderbrak Nygoesnik haar.
‘Euh ja, en toen waren al mijn wensbokalen en vlindernet stuk…’
‘En daar bedacht je een oplossing voor?’ bracht de Kwynkslager weer in.
‘Euh ja, eigenlijk wel.’
‘Wil je dat dan nooit meer doen?’
‘Wat mag ik nooit meer doen?’ vroeg Pyphita bedeesd.
‘Je verontschuldigen voor het feit dat je een keer meer opstond dan dat je viel. En dat je een oplossing bedacht en geen excuus.’

Algemene info
Geschreven door Karl Raats, onder andere spreker en workshopbegeleider omtrent creatief denken. Geïllustreerd door Jan Bosschaert. ‘Een reis van een droom‘ verscheen in oktober 2014.

Lees ook wat anderen uit het Prioriteitenkabinet haalden.

Over Yolanda de Haan

Tekstschrijven | Redactie | Literatuurwetenschapper | Cultuurwetenschapper | Taalpurist | Muziek | Theater | Film | Nostalgisch | Schrijft en ontvangt graag brieven | Houdt van taart en Scandinavië
Dit bericht werd geplaatst in Een perfecte dag voor literatuur en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Welk verhaal heeft prioriteit?

  1. Ben erg benieuwd geworden naar dit boek 🙂 Bedankt!

Geef een reactie

