Heelt de tijd alle wonden?

Welke invloed heeft het verleden op een mens? Wat doet leed met je? Hoe bepaalt dit hoe je naar het leven kijkt? Bepaalt je culturele ‘erfgoed’ wie je bent? Wat zeggen je acties en je verleden over je identiteit? En wie ben je nog als je geheugen en je verhalen kwijt bent? Een greep uit de vragen en thema’s die in Honolulu King naar voren komen. Een rijk en heftig verhaal over geschiedenis, vergeving, wraak, verhalen en identiteit.

goemans-honolulu king-LR

Net als het onderwerp is de kaft van Honolulu King niet eenduidig. In eerste instantie zie je misschien de Hawaii danseres in een dieprode zon die opgaat of ondergaat in een zee. Tegelijkertijd kun je er een samensmelting van de Indonesische en de Japanse vlag (het land van de rijzende zon) in zien, de twee landen die zo’n grote rol in het verhaal spelen. De Japanse bezetting van Nederlands-Indië en de gevolgen daarvan hebben hoofdpersoon Hardy Hardy (dit is geen typefout) gevormd. Een deel van dat vormende verleden heeft Hardy echter jarenlang verzwegen.

Nu zijn leeftijd in de tachtig loopt, zijn vrouw dementerend is en hij een stuk over zijn achtergrond moet schrijven om te worden toegelaten tot een groep vrijmetselaren, vindt Hardy dat het genoeg is geweest. Het is tijd om het geheim dat hij met zich meedraagt, van zich af te werpen. Er blijkt meer achter de zachtaardige en bescheiden oude eigenaar van een Indonesische toko te zitten dan iedereen had gedacht. En het onlangs gevestigde Japanse sushirestaurant tegenover zijn toko, zorgt er ook voor dat Hardy onverwachte kanten van zichzelf laat zien. Het verleden haalt Hardy in. Welke gevolgen heeft dat voor hemzelf en zijn omgeving?

Honolulu King is een ‘vol’ verhaal met verhaallijnen over verschillende tijden, culturen en generaties. Want naast Hardy is er ook nog zijn kleindochter Synne, die zoekt naar haar identiteit, en Hardy’s voormalige bandleden van de Honolulu Kings: Cok en George. Verschillende leden van de vrijmetselarij waar Hardy toe wil treden, worstelen met Hardy’s bekentenis en hun geheimhoudingsplicht.

De beschrijvingen over de bezetting van Nederlands-Indië, de gevolgen en de discriminatie zijn heftig. Ik lees het en denk aan de mensen die nu een oorlog meemaken. Zouden zulke gebeurtenissen ook nu voorkomen? Wat doet het met hen, wat zij zien en meemaken? Ane-Gine Goemans schrijft tegelijkertijd op een lichte manier. Hoewel ik het boek soms weg moet leggen omdat er zoveel in gebeurt, is het nergens echt ‘zwaar’. Honolulu King doet in ieder geval iets met je. Het boek laat je waarschijnlijk niet onberoerd achter. En dat is het belangrijkste. Neem er vooral de tijd voor.

Lees ook wat de andere bloggers van dit boek vonden.

Honolulu King verscheen bij Ambo Anthos.

Deze boekbespreking is onderdeel van Een perfecte dag voor literatuur, een leesclub voor bloggers die graag lezen wat onder ‘literatuur’ wordt verstaan. Ik dank hierbij Ambo Anthos en Cathelijne Esser van Een perfecte dag voor literatuur voor dit recensie-exemplaar.

Advertenties

Over Yolanda de Haan

Tekstschrijven | Redactie | Literatuurwetenschapper | Cultuurwetenschapper | Taalpurist | Muziek | Theater | Film | Nostalgisch | Schrijft en ontvangt graag brieven | Houdt van taart en Scandinavië
Dit bericht werd geplaatst in Een perfecte dag voor literatuur, Recensie, Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s